Sepsis Infozentrale – Aktuelles Wissen rund um Sepsis
Unsere Sepsis Infozentrale bietet fundierte und unabhängige Informationen zur Prävention, Diagnostik, Behandlung und Nachsorge von Sepsis und auf die Versorgungsforschung rund um das Thema: Wie häufig ist Sepsis? Wie wird sie versorgt? Wie sind die Ergebnisse? Was erleben Patientinnen und Patienten?.
Ein zentrales Element ist unsere Literaturdatenbank, die eine qualifizierte Auswahl aktueller wissenschaftlicher Erkenntnisse aus renommierten Quellen bereitstellt. Durch regelmäßige, systematische Recherchen in der Medline-Datenbank der National Library of Medicine wird sie wöchentlich aktualisiert und erweitert – für stets aktuelle, evidenzbasierte Informationen.
Bleiben Sie informiert und vertiefen Sie Ihr Wissen rund um Sepsis!
Unsere Wissens- und Literatur-Datenbank richtet sich an Ärztinnen und Ärzte, die in die Prävention, Diagnostik, Behandlung und Nachsorge der Sepsis eingebunden sind, an medizinische Fachkräfte, Patientinnen und Patienten sowie Selbsthilfegruppen. Sie dient auch zur Information anderer Organisationen des Gesundheitswesens und der interessierten Fachöffentlichkeit.
Informationen zur Literaturdatenbank
Die Datenbank bietet eine qualifizierte Auswahl aktueller, unabhängiger Informationen zur Prävention, Diagnostik, Behandlung und Nachsorge von Sepsis. Auf Grund der äußerst engen pathophysiologischen Verknüpfungen der COVID-19-Erkrankung und der Sepsis werden auch diesbezügliche Publikationen unabhängig von einem septischen Verlauf der SARS-CoV-2-Infektion eingeschlossen. Die vorliegende Liste berücksichtigt Publikationen, die aus Literaturverzeichnissen von Leitlinien, internationalen Fachgesellschaften und Organisationen, sowie aus systematischen Reviews ausgewählt wurden, ergänzt durch Expertenempfehlungen. Die Datenbank wird wöchentlich durch systematische Literatursuche in der Medline-Datenbank der National Library of Medicine aktualisiert und die Ergebnisse vom Redaktionsteam hinsichtlich der Relevanz bewertet. Die gelisteten Publikationen werden nach wissenschaftlicher Qualität und Evidenz ausgewählt, jedoch ohne systematische Quantifizierung der Evidenz. Die Datenbank erhebt nicht den Anspruch auf Vollständigkeit. Der wissenschaftliche Beirat der Sepsis-Stiftung überprüft die Auswahl jährlich. Ein Klick auf den im Pfeil integrierten DOI-Link öffnet das jeweilige Abstract oder den Volltext der entsprechenden Publikation in einem neuen Tab.
New York State Report on Sepsis Care Improvement Initiative: Hospital Quality Performance
Office of Quality and Patient Safety, Office of the Medical Director — Report 2017
★☆☆☆☆
2019
Abstract
Beginning in 2014, each acute care hospital in New York State (NYS) that
provides care to patients with sepsis was required by amendment of Title 10 of
the New York State Codes, Rules and Regulations (Sections 405.2 and 405.4) to
develop and implement evidence-informed sepsis protocols, which describe their
approach to both early recognition…
Beginning in 2014, each acute care hospital in New York State (NYS) that
provides care to patients with sepsis was required by amendment of Title 10 of
the New York State Codes, Rules and Regulations (Sections 405.2 and 405.4) to
develop and implement evidence-informed sepsis protocols, which describe their
approach to both early recognition and treatment of sepsis patients. In
addition, hospitals were required to report data to the Department beginning in
2014 that are used to calculate each hospital’s performance on key measures of
early treatment and protocol use. Hospitals were also required to submit
clinical information for each patient with sepsis to allow the Department to
develop a methodology to evaluate ‘risk adjusted’ mortality rates (RAMR) for
each hospital. Risk adjustment takes into consideration the different mix of
characteristics and comorbid conditions, including sepsis severity, of patients
cared for within each hospital and permits comparison of hospital performance.
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Dossier – Vergleichende Analyse von Strukturmerkmalen der Gesundheitssysteme und politischen Reaktionsmuster auf die Herausforderungen durch Sepsis in Ländern mit unterschiedlicher Sepsissterblichkeit
Sepsis ist die Nummer eins der vermeidbaren Todesursachen im Krankenhaus und
gilt deshalb als Maßstab für die Qualität eines Gesundheitssystems. In
Deutschland liegt die Sepsis-sterblichkeit im Krankenhaus bei 41,7%. Dies ist
deutlich höher als in Großbritannien (32,1%), in den USA (23,2%) und in
Australien (18,5%). Die Gründe hierfür liegen in Schwächen von Strukturen und
Verantwortlichkeiten…
Sepsis ist die Nummer eins der vermeidbaren Todesursachen im Krankenhaus und
gilt deshalb als Maßstab für die Qualität eines Gesundheitssystems. In
Deutschland liegt die Sepsis-sterblichkeit im Krankenhaus bei 41,7%. Dies ist
deutlich höher als in Großbritannien (32,1%), in den USA (23,2%) und in
Australien (18,5%). Die Gründe hierfür liegen in Schwächen von Strukturen und
Verantwortlichkeiten im deutschen Gesundheitssystem. Der folgende Bericht
analysiert Strukturen und politische Reaktionsmuster in Ländern mit niedrigerer
Sepsissterblichkeit und zeigt an deren Beispiel effektive Maßnahmen und
Reaktionsmuster auf. Zur Überwindung der bestehenden Defizite in Deutschland
wird empfohlen, einen verbindlichen Nationalen Sepsisplan zu verabschieden.
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1. Sepsis arises when the body’s response to infection injures its own tissues
and organs. It can lead to septic shock, multiple organ failure and death, if
not recognized early and managed promptly. It is a major cause of maternal and
neonatal morbidity and mortality in low- and middle-income countries and affects
millions of…
1. Sepsis arises when the body’s response to infection injures its own tissues
and organs. It can lead to septic shock, multiple organ failure and death, if
not recognized early and managed promptly. It is a major cause of maternal and
neonatal morbidity and mortality in low- and middle-income countries and affects
millions of hospitalized patients in high-income countries, where rates of
sepsis are climbing rapidly. The present report summarizes the problem of sepsis
as a key issue for global health, describes the Secretariat’s actions to address
it and briefly outlines priority actions for the future. 2. An international
consensus has recently recommended that sepsis should be defined as
“life-threatening organ dysfunction caused by a dysregulated host response to
infection” and septic shock as “a subset of sepsis in which particularly
profound circulatory, cellular, and metabolic abnormalities are associated with
a greater risk of mortality than with sepsis alone”. Both definitions are
accompanied by clinical criteria to translate them into practice to support
diagnosis and clinical management during patient care.
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Ziel dieses Reports ist es, die medizinische und gesundheitsökonomische
Rationale für die Notwendigkeit eines Nationalen Sepsisplans zu dokumentieren.
Die wichtigsten Handlungsfelder und notwendigen Maßnahmen werden thematisiert
und die Akteure benannt, die unter der Federführung des Bundesministeriums für
Gesundheit für die weitere Ausarbeitung und Konkretisierung des Sepsisplans
sowie die Erreichung seiner Ziele gewonnen werden müssen.
Ziel dieses Reports ist es, die medizinische und gesundheitsökonomische
Rationale für die Notwendigkeit eines Nationalen Sepsisplans zu dokumentieren.
Die wichtigsten Handlungsfelder und notwendigen Maßnahmen werden thematisiert
und die Akteure benannt, die unter der Federführung des Bundesministeriums für
Gesundheit für die weitere Ausarbeitung und Konkretisierung des Sepsisplans
sowie die Erreichung seiner Ziele gewonnen werden müssen.
Flávia R Machado, Konrad Reinhart, Niranjan Kissoon, Raymond D Schachter, Ron Daniels, Simon Finfer — The New England journal of medicine
★☆☆☆☆
2017
Abstract
„Some very important clinical issues, some of them affecting life and death,
stay largely in a backwater which is inhabited by academics and professionals
and enthusiasts, dealt with very well at the clinical and scientific level but
not visible to the public, political leaders, leaders of healthcare
systems. . . . The public and political space is the…
„Some very important clinical issues, some of them affecting life and death,
stay largely in a backwater which is inhabited by academics and professionals
and enthusiasts, dealt with very well at the clinical and scientific level but
not visible to the public, political leaders, leaders of healthcare
systems. . . . The public and political space is the space in which [sepsis]
needs to be in order for things to change.” So said Sir Liam Donaldson, the
former chief medical officer for England and the current World Health
Organization (WHO) envoy for patient safety, on May 24, 2017. Two days later,
the World Health Assembly (WHA), the WHO’s decision-making body, adopted a
resolution on improving the prevention, diagnosis, and management of sepsis.
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Das Bewusstsein über Sepsis, die Bedeutung des Krankheitsbildes und Kenntnisse
über Sepsis Symptome innerhalb der Bevölkerung in Deutschland wurde in einer
neuen, repräsentativen Umfrage erfasst. Ziele und Methoden der Umfrage: Die
letzte Umfrage vom Juli 2013 zeigte, dass nur etwa 50% der Bevölkerung den
Begriff Sepsis kennen. Seitdem wurden verschiedene Aufklärungsmaßnahmen zum
Thema Sepsis durchgeführt.…
Das Bewusstsein über Sepsis, die Bedeutung des Krankheitsbildes und Kenntnisse
über Sepsis Symptome innerhalb der Bevölkerung in Deutschland wurde in einer
neuen, repräsentativen Umfrage erfasst. Ziele und Methoden der Umfrage: Die
letzte Umfrage vom Juli 2013 zeigte, dass nur etwa 50% der Bevölkerung den
Begriff Sepsis kennen. Seitdem wurden verschiedene Aufklärungsmaßnahmen zum
Thema Sepsis durchgeführt. Sepsis war zudem regelmäßig Thema in Fernseh-,
Rundfunk und Pressebeiträgen. Ziel der neuen Umfrage war die Erfassung des
aktuellen Wissenstands innerhalb der Bevölkerung in Deutschland. Dabei wurde
dieselbe Methode wie 2013 (CATI/Omnibus) angewandt. Die Umfrage wurde wie 2013
von TNS Infratest mit 1014 repräsentativen Teilnehmern durchgeführt.
Auftraggeber war die Sepsis Stiftung. Zusätzlich zum Umfang von 2013 wurden in
der aktuellen Umfrage der Kenntnisstand zur Bedeutung von Sepsis als
Krankheitsbild sowie zu Sepsis Symptomen erfasst.
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• Awareness level for hearing the term sepsis has risen significantly to 55% •
Only 13% know of someone who has had sepsis or had sepsis themselves, yet more
than 1 million are affected each year • There are now 25 million more adults
that are aware of sepsis compared to 2015. •…
• Awareness level for hearing the term sepsis has risen significantly to 55% •
Only 13% know of someone who has had sepsis or had sepsis themselves, yet more
than 1 million are affected each year • There are now 25 million more adults
that are aware of sepsis compared to 2015. • Sepsis is still most heard of
through news and entertainment. • Majority of adults are not sure what the most
common symptoms of sepsis are, less than 1/3 could correctly identify all them.
• Sepsis in the media continues to rise with the announcements of the cause of
death with Patty Duke and Muhammad Ali. Sepsis awareness levels have risen for
the first time in 3 years. However, there is still a large group that are not
aware of the term. Women continue to be more aware then men. • News and
entertainment continue to be a major source of where adults hear of sepsis. •
Sepsis is a big unknown. Most adults are unable to identify the most common
symptoms, nearly 2/3 are just not sure what they are.
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National Confidential Enquiry into Perioperative Deaths — NCEPOD 2015
★☆☆☆☆
2015
Abstract
Sepsis is defined as an overwhelming response to infection in which the immune
system initiates a potentially damaging systemic inflammatory response syndrome
(SIRS) which can manifest in a number of physiological changes, recognised by
worsening vital signs or ‘SIRS criteria’ (temperature, respiratory rate, heart
rate). Severe sepsis is defined as sepsis leading to dysfunction…
Sepsis is defined as an overwhelming response to infection in which the immune
system initiates a potentially damaging systemic inflammatory response syndrome
(SIRS) which can manifest in a number of physiological changes, recognised by
worsening vital signs or ‘SIRS criteria’ (temperature, respiratory rate, heart
rate). Severe sepsis is defined as sepsis leading to dysfunction of one or more
organ systems according to current criteria. This year, international consensus
definitions will be amended to focus on physiological changes of organ
dysfunction, including hypotension, tachypnoea and altered mental state. Sepsis
is already recognised as difficult to diagnose and it can only be hoped that a
new definition will aid this process. However, whichever definition is used it
is the wider consideration given to sepsis by healthcare professionals that is
important. Over 70% of cases of sepsis are believed to arise in the community.
General practitioners and other pre-hospital services present key opportunities
for prompt recognition and treatment of sepsis. Patients requiring hospital care
may be admitted through emergency departments or admissions units, where the
same issue of prompt recognition is equally important. In 2011, the Royal
College of Emergency Medicine conducted an audit of compliance with sepsis
management standards in emergency departments. Compliance was found to be
suboptimal at 27-47%. A repeat audit in 2013-14 showed mixed results with
marginal improvement.
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UK: Parliamentary and Health Service Ombudsman — Clinical Report 2013
★☆☆☆☆
2013
Abstract
This is our first clinical report. It focuses on ten cases we investigated where
patients did not receive the treatment they urgently needed. In every case,
tragically, the patient died. Sepsis is a significant cause of death and
disability in the UK. We want complaining to make a difference and so we are
publishing…
This is our first clinical report. It focuses on ten cases we investigated where
patients did not receive the treatment they urgently needed. In every case,
tragically, the patient died. Sepsis is a significant cause of death and
disability in the UK. We want complaining to make a difference and so we are
publishing our first clinical report. It focuses on ten complaints we
investigated about patients with severe sepsis who did not receive the treatment
they urgently needed. In every case, tragically the patient died. In some cases,
with better care and treatment, they may have survived. The Ombudsman can
support the drive for a patient-centred NHS by shining a light on issues raised
with us by patients and their families. We would like to thank the families in
this report who have allowed us to tell their stories. The crucial lessons to be
learnt from this report all derive from concerned people raising complaints
about the care received by their loved ones, and pursuing that complaint with us
when they do not receive a satisfactory outcome. In doing so they are performing
a valuable public service. We know that many do not complain because they feel
it will make no difference. Our job is to make sure it does. We have worked
closely with NHS England, NICE, UK Sepsis Trust, the Royal College of
Physicians, the Royal College of Surgeons, and the College of Emergency Medicine
to find solutions to the issues identified in our report. We are now looking to
these organisations and others to make the necessary changes to improve NHS
care. We know it is not easy to spot the early signs of sepsis, but if we learn
from these complaints and work to improve diagnosis and provide rapid treatment,
then lives can be saved.
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Der Begriff Sepsis ist in der Öffentlichkeit und bei Laien unzureichend bekannt
und verstanden. Er wird meist mit Blutvergiftung assoziiert. Die meisten
Menschen wissen nicht, dass Sepsis die schwerste Verlaufsform und
Haupttodesursache von Infektionen ist. Sepsis ist eine generalisierte, den
ganzen Körper und seine Organe schädigende Entzündungsreaktion, die sich aus
fast jeder lokal begrenzten Infektion…
Der Begriff Sepsis ist in der Öffentlichkeit und bei Laien unzureichend bekannt
und verstanden. Er wird meist mit Blutvergiftung assoziiert. Die meisten
Menschen wissen nicht, dass Sepsis die schwerste Verlaufsform und
Haupttodesursache von Infektionen ist. Sepsis ist eine generalisierte, den
ganzen Körper und seine Organe schädigende Entzündungsreaktion, die sich aus
fast jeder lokal begrenzten Infektion entwickeln kann. Ohne adäquate und
rechtzeitige Therapie verläuft eine Sepsis fast immer tödlich. In Deutschland
erkranken jährlich ca. 180.000 Menschen an einer Sepsis, ca. 60.000 dieser
Menschen versterben. Dies bedeutet, dass in Deutschland mehr Menschen an Sepsis
versterben als durch Herzinfarkt oder Lungen-, Brust- und Dickdarmkrebs
zusammen. Bis zu 20% der Sepsisüberlebenden leiden noch jahrelang an schweren
Beeinträchtigungen wie dem posttraumatischem Stresssyndrom, motorischen und
neurokognitiven Funktionsstörungen, Depressionen und Kachexie. Die Zahl der
Sepsisfälle nimmt in den Industrienationen jährlich um ca. 7 bis 8 % zu.
Septische Komplikationen limitieren den Therapieerfolg wesentlicher
Behandlungsmethoden der Hochleistungsmedizin und stellen neben dem menschlichen
Leid eine enorme gesundheitsökonomische Herausforderung dar.
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